Články

9 dôvodov, prečo je golf dobrý pre váš mozog

6. januára 2015
9 dôvodov pre golf

Golf. Pre niektorých skvelý spôsob trávenia voľného času, pre niekoho iného zbytočnosť. Či už máte na golf ako šport názor akýkoľvek, jedno mu uprieť nemožno - pomáha vášmu mozgu. Núti vás k maximálnemu pokoju a koncentrácie, zrýchľuje krvný obeh, rozvíja predstavivosť a priestorovú orientáciu. Vybrali sme pre vás 9 dôvodov, prečo je dobré si občas zájsť na golf.

1. Zrýchľuje krvný obeh

Či už vaše telo vykonáva akýkoľvek pohyb, vždy to vedie k zrýchleniu krvného obehu v mozgu. Pri golfe sa pohybujete prakticky neustále - najmä ak nepoužívate vozík a celé ihrisko chodíte pešo. Hraním golfu stimulujete svoj mozog a telo dostáva novú energiu.

2. Zlepšuje predstavivosť

Nemusíte byť hneď Tiger Woods - aj začínajúci golfista ešte predtým, než odpáli loptičku, premýšľa. Akú palicu si vziať, ako sa k loptičke postaviť, aký fúka vietor a aký smer by mala loptička po odpale nabrať. Celý tento proces núti váš mozog kreatívne premýšľať a rozvíja vašu predstavivosť.

3. Začleňuje do spoločnosti

Výskum Michiganskej univerzity z roku 2008 dokazuje, že hranie golfu a s ním spojené debatovanie s ostatnými hráčmi stimuluje kognitívne funkcie mozgu. Či už na golf chodíte kvôli obchodným partnerom alebo s partičkou priateľov z detstva - vždy medzi sebou utužuje sociálne väzby a podporujete svoj mozog. Rozhodne teda pri hraní golfu hovorte s ostatnými. Čím viac, tým lepšie.

4. Podporuje priestorovú orientáciu

Správny hráč golfu neupiera svoj zrak na loptičku iba predtým, než ju odpáli. Pozorne ju totiž sleduje tiež za letu a pozerá sa, kam presne loptička dopadla. Tým získava lepší odhad vzdialenosti a podporuje svoju priestorovú orientáciu.

5. Zvyšuje sebadôveru

Krátko pred úderom zvyčajne veríte, že ste všetko pripravili správne a loptička po odpale zamieri presne tam, kam ste si naplánovali. Dobre trafený úder vás o tom presvedčí, čo zvyšuje vašu sebadôveru. O to viac, ak ste na golfe s ľuďmi, na ktorých chcete zapôsobiť.

6. Zlepšuje koordináciu

Aj keď to tak na prvý pohľad nemusí vyzerať, správne vykonanie golfového úderu je celkom veda. Musíte sa k loptičke určitým spôsobom postaviť a potom si do správnej polohy "naštelovať" svoje nohy, chrbát, ruky ramená, predlaktia i prsty - hlavne zo začiatku je to horšie ako maturita. Správne držanie tela a prevedenie úderu kladie vysoké nároky na koordináciu - a za tú je znovu zodpovedný mozog.

7. Stimuluje koncentráciu

Nie je moc športov, pri ktorých by ste sa pri zahraní loptičky museli sústrediť toľko, ako pri golfe. Pri údere zo svojej mysle vypustite všetky rušivé vplyvy z okolia a sústredíte sa len na to, aby ste úder správne trafili. Pre tréning koncentrácie úplne ideálne.

8. Núti strategicky premýšľať

Máte loptičku postavenú na odpalisku a chcete, aby čo najskôr skončila v jamke. Vymyslieť, ako ju tam na čo najmenej úderov dostať, je v podstate vytváranie stratégie. Vo svojej hlave otvárate pomyselnú učebnicu geometrie ak tomu uvažujete svojich schopnostiach či okolitých podmienkach. Váš mozog skrátka ide na plné obrátky.

9. Posilňuje sebavedomie

Opakované štúdia preukázali, že ľudia s nižším sebavedomím mávajú zvyčajne tiež nižší výkon mozgu. Pokiaľ si idete zahrať golf a trafíte aspoň jeden dobrý úder, dostanete loptičku do jamky na nízky počet pokusov alebo akokoľvek inak sami sebe dokážete, že ste dobrí, je to pre váš mozog príjemná vzpruha. Dodá vám pocit víťaza. A to sa počíta.

Takže až budete nabudúce premýšľať, ako strávite slnečné nedeľné popoludnie, vyrazte s priateľmi na golf. Skvele sa pobavíte, utužíte vzájomné priateľstvo a navyše precvičíte svoj mozog. Čo viac chcieť.

  prečítané 1819×
Začať trénovať svoj mozog Späť na výpis
Lukáš Bryksa
Zakladatel a manažer projektu Mentem.cz. Oblastí psychologie a fungování mozku se aktivně zabývá od roku 2011, kdy přišel s myšlenkou online projektu na zlepšení kognitivních funkcí mozku.

Podobné články

Priestorová orientácia a Predstavivosť

Priestor, tak ako sme zvyknutí ho chápať, je vymedzený tromi dimenziami (výška, šírka, hĺbka). V modernej reči je tiež nazývaný 3D priestorom. Binokulárne videnie nám umožňuje vnímať veci okolo nás trojdimezionálne, resp. umožňuje nám vnímať hĺbku priestoru. Je to dané vzdialenosťou medzi očami, pričom každé oko sníma realitu z trošku iného uhla, pričom tieto oblasti sa určitým spôsobom prekrývajú, a mozog následne modeluje 3D obraz. Priestorové videnie nám teda umožňuje vidieť výšku vecí, ich objem, veľkosť, aj vzdialenosť.

Nie je vrodené, vyvíja sa so zrením očného aparátu, i centrálnej nervovej sústavy (mozog, miecha) počas prvého roka nášho života, okolo 6-8 roka sa upevňuje. K jeho vnímaniu je predpokladom mať obe oči relatívne zdravé. K prehĺbeniu tohto vnímania musíme mať možnosť si priestor tiež "ohmatať" a pohybovať sa v ňom, eventuálne ho skúmať aj pomocou hlasu (reči) a načúvaniu. Vnímanie troch rozmerov tiež súvisí s poňatím našej telesnej schémy.

Fungovanie v 3D priestore je pre nás v bežnom živote takmer zautomatizovanou záležitosťou. Vyhýbame sa prekážkam, dokážeme odhadovať vzdialenosť, rozlišovať predmety v okolí, ale aj účelne koordinovať pohyby svojho tela, chodiť, vykonávať rôzne druhy športov, čítať, písať, obliekať sa, čistiť si zuby, manipulovať s predmetmi, atd.

Vďaka našej každodennej skúsenosti nám mozog umožňuje "vidieť" vhodne konštruované trojdimenzionálna obrazce na v skutočnosti dvojdimenzionálnej ploche - papier, počítač.

Priestorová predstavivosť je potom schopnosť mozgu pracovať s vnemy a v pamäti uloženými predstavami 3D objektov, even. sa orientovať v pamäťovej konštrukcii nejakého priestoru. Táto schopnosť má zvyčajne vizuálny charakter.

" Nejde o to, ísť hlavou proti múru, ale o to, nájsť očami dvere. "

– Werner von Siemens

Až 700 nových neurónov denne. Hipokampus borí mýty o fungovaní mozgu

Po celé desaťročia boli vedci presvedčení, že sa rodíme s určitým počtom mozgových buniek, o ktoré počas života prichádzame. Nenávratne. Boli sme si istí, že úžasné regeneračné schopnosti nášho organizmu sa na mozog nevzťahujú. Že s každým dlhým ponocovaním prichádzame o tisíce mozgových neurónov, bez nádeje na ich náhradu.

Výskumníci z londýnskeho laboratória však nedávno zistili, že toto zďaleka neplatí pre celý mozog. Jedna jeho časť - takzvaný hipokampus - sa tomuto presvedčeniu vymyká.

Čo to ten hipokampus je?

Hipokampus sídli takmer v samotnom strede mozgu. Svoj názov získal podľa nápadnej podoby s morským koníkom. Podieľa sa na učení, krátkodobom uchovávaní informácií v pamäti, orientáciu v priestore a na našich emóciách.

Podľa nedávnych zistení vzniká v hipokampe až 700 nových neurónov za jediný deň. Ako nové pribúdajú, staré odumierajú. To znamená, že hipokampus päťdesiatročného človeka má úplne iné zloženie neurónov, než s ktorými sa narodil. A to je veľký prielom v poznaní.

Ako sa o koníka starať

Tak ako v ostatných oblastiach ľudského tela, aj v hipokampe závisí rýchlosť regenerácie na našom životnom štýle. Aspoň z veľkej časti. Vznik nových neurónov môžeme podporiť napríklad fyzickou aktivitou, učením alebo pravidelným spánkom. Naopak stres významne spomaľuje rast nových buniek, rovnako ako náš vek.

Významnú úlohu tu zohráva aj strava. Vznik nových neurónov môžeme podporiť konzumáciou čučoriedok, kurkumy, kávy alebo omega 3 mastných kyselín. Hipokampusu prospeje tiež obmedzenie príjmu kalórií a občasný pôst. Naopak nevhodná je konzumácia alkoholu, cukrov a nasýtených mastných kyselín.

Spomínané odporúčania v dnešnej dobe asi nikoho nezaskočia. Úplne nečakané je ale zistenie, že v prospech nových neurónov hrá horšie rozkousatelná strava. Doslova. Môžeme povedať, že čím väčšiu prácu si naše čeľuste dajú, tým viac vznikne v hipokampe buniek.

A prečo je vhodné venovať nášmu koníkovi vhodné podmienky pre rast nových neurónov? Jednoducho preto, že zlepšíme svoju pamäť, zdokonalíte orientáciu v priestore a zlepšíme si náladu.

Zdroje:

https://www.ted.com/talks​/sandrine_thuret_you_can_grow_new_brain_cells_here_s_how​/transcript?language=en https://www.kcl.ac.uk/ioppn/depts​/bcn/Our-research/Cells-behaviour​/thuret-adult-neurogenesis/about.aspx

Predstavivosť

je schopnosť vytvárať pamäťové predstavy. Predstava je potom uvedomenie si javu alebo podnetu, ktorý na nás v súčasnosti nepôsobí. Predstavy sú našou interpretáciou skôr reálne vnímanej skutočnosti. Predstavy sa dajú ďalej rozlišovať napríklad na vizuálne (fotografie, tvár kamaráta, roky), sluchové (piesne, zvuky), pohybové (tanec), priestorové, atď.

Každý človek má zastúpené všetky typy predstavivosti, ale niektorá z nich môže byť dominantná. Existujú napr. Sluchové typy, ktoré si ľahšie zapamätajú informácie, keď ich počujeme (niektorí študenti si napr. Namiesto zapisovania poznámok nahrávajú prednášky na diktafón), vizuálne typy (kresli si schémy), pohybové typy (zapisujú si poznámky - pohyb ceruzkou, ale tu hrá úlohu aj vizualizácia).

Avšak je k vyvolaniu každej predstavy z pamäti nutná istá dávka aktivity vlastného vedomia, takže žiadna predstava (okrem eideických predstáv), nereprodukuje úplne presne realitu, ale vždy nejakým, individuálne vlastným spôsobom trošku pozmení.

Fantázia je schopnosť vytvárať nové predstavy, ktoré okrem obsahov uložených v pamäti pridávajú vždy niečo nové. Resp. z obsahov v pamäti uložených niečo nové vytvára, niečo čo obsahuje nové prvky, napríklad abstraktné umenie, nová architektonické diela, príbehy, ... Hrá tiež dôležitú úlohu pri rozhodovaní a vytváraní nových plánov.

Eidetické predstavy (grécky eidos = obraz) sú predstavy, ktoré sa pri vybavení blížia svojou ostrosťou a úplnosťou predošlému vnemu. Niekedy sa stretávame v tomto kontexte s výrazom "fotografická pamäť".

"Nedokážeme si predstaviť, čo všetko si nevieme predstaviť!"

– neznámý autor

"Všetko, čo je v súčasnosti dokázané, bolo v minulosti obyčajnou predstavou."

– William Blake

"Každé skutočné dobrodružstvo vzniká nárazom fantázie na skutočnosť."

– Karel Čapek

Brain Gym® – metoda cvičení těla a mysli

Metóda používaná vo fitcentrách v Amerike, ktorá prepája pohyb tela s podporou zapojenia mysle a ľudského mozgu. To je metóda Brain Gym®.

U nás o tejto metóde cvičenia príliš nebudete počuť, avšak pravdepodobne niektoré z nich poznáte alebo aj robíte. Ide o jednoduché fyzické cviky, ktoré zapájajú do činnosti mozog špecifickým spôsobom a pomáhajú tak "pretiahnuť" nielen telo, ale aj myseľ. Táto metóda je dostupná v niektorých centrách v USA, zaujímavé cviky môžete nájsť tiež na YouTube formou ukážok. My si k nim teraz povieme pár príkladov, ktoré si každý môže sám doma vyskúšať.

Jednoduché cvičenie pre každého

Princíp Brain Gym® je postavený na jednoduchosti a uskutočniteľnosti bez špeciálneho vybavenia. Vďaka špecifickým pohybom tela odbúrava stres, pomáha relaxácií, osviežuje mysel a aktivuje mozog. Pozitívne výsledky sú preukázané na podporu a pomoc pri akomkoľvek učení. Práve preto sa najčastejšie používa u detí a mládeže. To však neznamená, že nie je určený pre každého, ba naopak, je určený pre každú vekovú skupinu, u ktorej je možné vykonať popísané pohybovej aktivity.

Cvičenia sú postavené na koordináciu rúk, nôh, očí a mysle, ktorá riadi ich rôznorodý pohyb.

Jedná sa napríklad o tieto jednoduché cviky:

kreslenie osmičiek prstom či celými pažami (možnosť zapojiť druhú ruku v opačnom smere) pomalé pitie vody po dúškoch a vnímanie priechodu vody telom vykresľovanie rôznych obrazcov vo vzduchu prstom (písmená, jednoduché obrázky) striedanie pravidelného a nepravidelného dýchania a vnímanie zmien, dýchanie "do brucha" akýkoľvek druh verbálnej a neverbálnej aktivity spojenej v jednu činnosť - hovorenie v kombinácii s niektorým z uvedených cvikov či iba maľovaním, písaním a podobne (cvičenie pozornosti)

Cvičiť môžete kdekoľvek a kedykoľvek

To sú len niektoré z možných cvikov. Vyskúšajte ich pokojne doma, vžite sa do pohybov tela v spojení s mysľou a iste sami prídete na rad podobných cvičení, pri ktorých budete vnímať zapojenie tela a mysle v jednu aktivitu. Zistíte, že nejde o nič zložité a vďaka absencií nutnosti špeciálneho cvičenia, priestoru či času, sú tieto cviky určené kamkoľvek a aj na krátky čas.

Pozrite sa tiež na názorné príklady cvikov na youtube.com:

https://www.youtube.com/results?search_query=brain+gym+exercise